F3q België

F3q België

De referentiesite voor F3Q-activiteiten in België.

De F3Q (voorheen F3I) is een sportdiscipline binnen het modelvliegen waarvan de regels worden uitgegeven door de Fédération Aéronautique Internationale (FAI – sectie 4).

Deze site is gewijd aan liefhebbers van deze discipline, of ze nu zweefvliegpiloten, sleperpiloten of sympathisanten zijn.

De zwever

De modellen hebben een schaal-uiterlijk met een minimale spanwijdte van 3,50m. Ze moeten voorzien zijn van een transparante cockpit en de romp moet aan specifieke eisen voldoen: minimaal 4% van de spanwijdte voor de hoogte en minimaal 3,2% voor de breedte. Het gewicht mag niet meer dan 5 kg bedragen en de vleugelbelasting mag maximaal 75 g/dm² zijn. Het verplicht wiel moet minimaal 1 cm grondspeling bieden en de sleephaak moet minder dan 10 cm van de neus verwijderd zijn. Telemetrie, gyroscopen en andere gadgets die informatie aan de piloot of zijn assistent geven, zijn verboden. Alleen het aanpassen van de instelhoeken en het zwaartepunt is op de grond toegestaan. Tijdens de vlucht kunnen de oppervlaktes en de hoeken worden aangepast.

De wedstrijden

Een F3Q-wedstrijd bestaat uit minimaal twee rondes, elk bestaande uit twee proeven:

  1. Een duurproef:
    Deze begint met een sleepfase. Het sleepvliegtuig is uitgerust met een hoogtemeter die het motorvermogen terugbrengt tot stationair zodra een hoogte van 200 m is bereikt. De vlucht en landing binnen een doelgebied (20 m x 30 m) moeten ideaal exact 8 minuten duren. Drie of vier piloten vliegen samen en 1000 punten worden toegekend aan de beste van de groep. De scores van de andere piloten worden berekend in verhouding tot de prestaties van de beste.
  2. Een snelheidsproef:
    Ook deze begint met een sleepfase tot 200 m hoogte. De loskoppeling vindt plaats in de buurt van een verticaal vlak, basis A, op 250 m afstand van een ander verticaal vlak, basis B. De zwever moet twee keer heen en weer vliegen tussen deze vlakken. De snelste piloot krijgt 1000 punten. De scores van de andere deelnemers worden opnieuw berekend in verhouding tot de prestaties van de beste.

De slepers

Deze categorie piloten, onmisbaar bij alle disciplines van gesleepte zwevers, speelt een grote rol in het succes van een wedstrijd. Hun modellen, vaak speciaal gebouwd voor slepen, hebben krachtige motoren (25 tot 50 cc). De piloot kan een zwever loslaten op bijna exact de plek die bij de start is gekozen door de zweefvliegpiloot. Beginnende slepers worden verwelkomd en krijgen advies van meer ervaren piloten. Alleen houders van een sleepbrevet mogen slepen tijdens regionale, nationale of internationale kampioenschappen. Het brevet wordt verleend op basis van pilootvaardigheid en de betrouwbaarheid van de apparatuur.

Het reglement en verantwoordelijken

Het F3Q-reglement is beschikbaar bij de Franse Federatie voor Modelvliegen. Gidsen voor organisatoren en technische commissarissen zijn beschikbaar voor wie evenementen wil organiseren. Een F3Q-subcommissie houdt zich bezig met de evolutie en richting van de discipline, beheert de resultaten van wedstrijden en onderhoudt contact met buitenlandse deelnemers.

Oriëntatie en toekomst

Dit jaar worden er wijzigingen aangebracht in het reglement. Een F3Q-gids wordt samengesteld met alle nuttige informatie over het organiseren van wedstrijden. Nieuwe startmethoden worden getest en er zijn wijzigingen aangebracht om de veiligheid en eerlijkheid van de wedstrijden te verbeteren.

F3Q en Europa

Naast selectiewedstrijden en kampioenschappen vinden er ook internationale wedstrijden plaats in Frankrijk en andere landen. Hoewel deze nog niet leiden tot een nationaal team (ze zijn OPEN), bevorderen ze uitwisseling met Europese buren zoals België, Spanje, Italië en Zwitserland.

“Onze ambitie is om een internationale categorie te worden.”

Internetlinks:
Forum F3Q: https://f3news.1fr1.net/c6-the-forum-f3q
Facebook: https://www.facebook.com/PlaneursF3Q/

Aantal weergaven sinds 21/12/2021: 1027